17 September 2009

Bapa Tercinta


Kau tiada lagi di sisi

Kau telah pergi bertemu Tuhan

Tuhan yang telah mengizinkan

Untuk kau lahir ke dunia sbg hambaNya

Tuhan yang telah memilihmu

Sebagai insan yang punya keistimewaan

Juga Tuhan yang telah memanggilmu pulang


Di saat aku tidak menyangka

Ingatanku padamu semakin utuh

Biarpun jasadmu tidak lagi di sisi

Kenangan lalu menjadi pengubat rindu

Rindu yang ku pendam selama setahun

Berpanjangan entah bila ianya akan terungkai


Dengan satu pertemuan

Aku masih tidak percaya

Yang kau telah tiada

Pemergianmu benar2 mengejutkan aku

Kau pergi di saat kau memberikan harapan

Kau pergi bersama ketabahan dan kecekalan

Kekuatan dan kesabaran

Yang telah lama tersemat dan bersemadi dlm hatimu selama ini


Ku imbas kembali

Kehidupanmu yg penuh liku2 dan ujian dariNya

Namun tiada keluhan atau sesalan yang kau pamerkan

Kau lalui setiap langkah kehidupanmu dgn tenang

Tetapi kini

Tidak lagi dapat ku lihat

Seorang insan yang melayari hari2nya dgn penuh sabar

Kerana kau telah menerima jemputan istimewa daripada RabbMu

Kau telah menyahut panggilan dari Tuhan yang sgt menyayangimu


Kehilanganmu masih terasa

Ketiadaanmu di sisi merubah suasana

Kekosongan jelas terpancar dalam kehidupanku kini

Namun, tiada siapa yang berdaya

Melawan takdir Illahi

Biarpun aku masih tidak percaya akan pemergianmu

Hakikatnya kau telah tiada


Namun, aku terus berharap dan berdo’a

Agar Allah memberi peluang

Dengan satu pertemuan abadi denganmu di JannahNya kelak

Aku pohon dari Tuhan agar dikau tenang di sampingNya

Bak pengantin yang sedang nyenyak tidur

Menanti hari bahagia

Iaitu hari dikau bertemu Allah dengan seri wajah

Iaitu hari dikau dihadiahkan syurga Firdausi


Aku berharap agar Allah terus memberi kekuatan kepadaku

Untuk redha dan sabar menghadapi sebuah kehilangan

Yang amat berharga buat diriku

Aku terus memanjatkan do’a kepada Allah

Agar mengurniakan ketabahan dan kekuatan sepertimu

Untuk menghadapi hari2 yang mendatang


Aku memohon dariNya agar sentiasa memimpinku

Setiap saat menuju JannahNya

Ingatan padamu ku jadikan inspirasi buat diri

Untuk terus cekal dan tabah meniti kehidupan

Rindu padamu kugantikan dgn kalungan do’a buat dirimu

Kerana hanya itulah yang mampu meyakinkan aku

Yang kau telah pergi buat selamanya

Menghadap Allah dengan tenang dan bahagia

No comments: