11 January 2009

Gloucestershire


No 21, Blenheim Road,GL 1 4 ET, Gloucester,Gloucestershire. Inilah alamat aku di sini. Aku menyewa rumah dekat dengan city centre...kalu jalan kaki just dalam 10 min je...Alhamdulillah rumah aku berdekatan dengan masjid(3 masjid), kedai halal eg Blenheim Groceries, Vauxhaul Store, Mortala n Sons,Bangla Fish Stor dll dan superstore Asda. Kedai halal memang banyak sekitar rumah aku coz tempat aku duduk memang area muslim. Kebanyakan mereka dari india.


Gloucester adalah bandar lama jadi bangunan2 yang ada di sini kebanyakan adalah bangunan lama...begitu juga dengan rumah yang aku sewa..rumah lama teres 2 tingkat..agak kecil dengan 2 bilik tidur, ruang tamu ,dining hall ,dapur dan 1 bilik air. Memang jauh lebih baik rumah di Malaysia...Rumah di sini ..bahagian dalam di buat dari kayu..luar je dari konkrit so lantai bilik air pun dari kayu laminate saje...tak boleh basah jadi jenuhlah nak menjaga bilik air bagi tak basah!! Satu lagi yang aku tak paham..takde ruang untuk parking kete..buka pintu depan terus jalan..tp backyard belakang rumah punyalah panjang..

Aku sekeluarga satu2nya malaysian yang tinggal di sini...tak macam di Bristol,Manchester dan Birmingham ramai malaysian...rasa tak seronoklah coz takde kawan! Nasib baik aku ada jumpa seorang malaysian yg kahwin gan orang sini dan menetap di sini. Jiran2ku disini kebanyakan india muslim ...dan diaorang ni banyak yang tabliq...ada yang pernah sampai ke Malaysia.

Tempat yang menarik di sini adalah Cathedral ...tempat penggambaran Harry Porter...church lama ...itu je yang aku tau setakat ini...tempat lain tak pi lagi..

Kedai2 kat city centre banyak gak cam Marks n Spencer, Bhs, Dorothy perkins,Debenham,
Currys,Woolworth,Primark,Argos ,99p stor(macam kedai RM2 ).
Kedai yang agak murah n boleh beli kat Primark n 99 p...kalau yang lain mahal cam tak mampu jer!






No comments: