5 November 2009

Kerutup ayam



Dari malam tadi aku dok pikir nak wat pe pulak utk sarapan pg ni....untuk bekal anak5 aku dah plan wat tortilla je n nugget. Aku masuk dapur....tengok2 ada kerutup ayam semalam...so alhamdulillah ...takyahlah aku masak yang berat2 pagi ni....aku just panaskan kerutup tu wat cecah gan roti....roti tu aku kukus bagi lembut.....

Resepi kerutup ni aku dapat dr blog Hanieliza...Kebetulan mmg aku ada rempah kerutup yang kakak aku kirim. Mmg sedap....tq hanieliza!

Bahan
1 ekor ayam [1.5 – 2.0 kg]
80 gm rempah kerutup [ dibancuh dgn sedikit air]]
800 ml santan [ 1 biji kelapa]
30 gm gula merah
30 gm kerisek ( Aku tak bubuh tu sebab agak cair)
80 ml minyak untuk menumis

bahan kisar
100 gm bawang merah goreng
2 biji buah keras
2 cm halia
2 cm lengkuas
3 batang serai
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara
1. Tumiskan bahan kisar sehingga garing.
2. Masukkan rempah. Kacau sehingga sebati.
3. Masukkan ayam, kerisek, garam gula dan santan. Biarkan sehingga mendideh
4. Masakkan sehingga kuah pekat dan ayam lembut.
5. Pastikan kacau sekali sekala.
6. Hidangkan dengan nasi atau roti.

No comments: